Czyszczenie silnika krokowego i zaworu EGR X18XE oraz X20XEV

 

Narzędzia:
- śrubokręt płaski i krzyżakowy
- imbus rozmiar 8mm (chyba ???)
- kombinerki (mogą być opaski samozaciskające się)
- WD40 i/lub benzyna ekstrakcyjna
- patyczki do uszu
- sprężone powietrze
- uszczelka do krokowego (numer GM w zasadzie nr 90466220 ale każą stosować 9240103) cena ok. 10PLN
- uszczelka EGR (numer GM 90467547) koszt ok. 10PLN
- wąż odmy (na rysunku 3) - niekoniecznie, ale może być brudny (numer GM ?????) cena ok. 25PLN

Opis czynności - silnik krokowy:
Czyszczenie regulatora biegu jałowego najlepiej wykonać po jego zdemontowaniu. Regulator umieszczony jest z lewej strony przepustnicy (żółta strzałka na rysunku).

Najpierw musisz ściągnąć czarny przewód dolotowy powietrza tak aby mieć łatwy dostęp do przepustnicy. W tym celu odłącz złącza czujnika temperatury (1) oraz przepływomierza (2). Potem odłącz tzw. odmę (3) i poluzuj opaski zaciskowe (4) i (5). Teraz możesz już ściągnąć całe to ustrojstwo.

Następnie odłącz złącze od regulatora (6). Teraz możesz już odkręcić dwie śruby mocujące regulator do przepustnicy. Będziesz potrzebował klucza tzw. imbusa o długości ok. 15 cm (krótszym może być trudniej). Teraz bardzo ważna uwaga. Nie odkręcaj śrub gdy silnik jest gorący bo możesz zniszczyć gwint, który jest wykonany ze stopu lekkiego.
Po odkręceniu uważaj, żeby nie zgubić podkładki (uszczelki), która jest pomiędzy regulatorem a przepustnicą (zazwyczaj przykleja się samoistnie do któregoś z tych elementów). Po odkręceniu silnika krokowego trzeba być bardzo ostrożnym, aby żadne obce ciało nie dostało się przez powstały otwór do wewnątrz silnika - dolotu.

Masz teraz w ręce coś w rodzaju cylindra z dwoma otworami połączone z drugim cylindrem - siłownikiem regulatora. Dla większej pewności możesz ostrożnie rozmontować te dwie części ale nie jest to konieczne.
Teraz mając np. WD40 w aerozolu, pryśnij obficie w obie dziury tyle płynu ile wlezie, zatkaj otwory ręką i pobaw się w barmana przygotowującego drinka :-) Następnie wylej płyn i powtórz całą operację. Ja zostawiłem całą część (ale bez siłownika) na noc do WD 40 i niech się kisi.
Po nocy wykorzystując patyczki do uszu starłem się wyczyścić wszystkie miejsca, na których był widoczny czarny osad - zwłaszcza na takiej gumowej tulei, która zamyka szczelinę (jak rozkręcisz to zobaczysz jak to działa i będziesz wiedział o czym piszę).

Przeczyść benzyną ekstrakcyjną powierzchnie, do których przylega uszczelka.

Po przeczyszczeniu wylej resztki WD 40 i zamontuj regulator (nie musisz go wycierać). Dobrze przedmuchać powietrzem. Przy zakręcaniu należy uważać, aby nie zniszczył gwintów w obudowie przepustnicy - dokręcaj z "czuciem". Potem załóż rurę powietrza, zaciśnij opaski, podłącz odmę, połącz wszystkie rozłączone złącza (czujnik temperatury, przepływomierz, regulator).

Opis czynność - zawór EGR:
EGR to taki mały szpej (czerwona strzałka). Do przeczyszczenia nie jest konieczny jego demontaż (ja przynajmniej tego nie robię). Wystarczy odłączyć wężyki (7), (8) i (9). Wężyk (8) odłącz z obu stron.
Następnie w odsłonięte króćce zaworu prysnąć obficie WD 40 - solidnie, nie żałować. Można jeszcze przeczyścić wężyk podciśnieniowy od EGR do przepustnicy. Potem założyć wężyki, wytrzeć ręce, wejść do auta, odpalić i cieszyć się pokonaniem kolejnego problemu życiowego.

Można się pokusić jeszcze o wymianę uszczelki. Potrzebny imbus, uszczelka, pasta odporna na wysokie temperatury do smarowania śrub podczas przykręcania zaworu do uchwytu. Moment dokręcania EGR 20 Nm.


Opis: Pepin  & Xanadu